Ode aan Vrijplaats Koppenhinksteeg

Voor meer foto’s van de ontruiming en de aktie daarna op het Stadhuis, zie hier, hier en op indy

 Aanverwant artikel: de her-illegalisering van Vrijplaats Koppenhinksteeg

update 21-3-’11: nieuwsitem over de stand van zaken 1 jaar na de ontruiming

19 Responses to Ode aan Vrijplaats Koppenhinksteeg

  1. Joke Mizee says:

    Wicked Little Town (Hedwig Version)
    You know, the sun is in your eyes
    and hurricanes and rains
    and black and cloudy skies.

    You’re running up and down that hill.
    You turn it on and off at will.
    There’s nothing here to thrill
    or bring you down.

    And if you’ve got no other choice
    You know you can follow my voice
    through the dark turns and noise of this wicked little town.

    Oh Lady, luck has led you here
    and they’re so twisted up
    they’ll twist you up – I fear.

    the pious, hateful and devout,
    you’re turning tricks til you’re turned out,
    the wind so cold it burns,
    you’re burning out, blowing round.

    And if you’ve got no other choice
    you know you can follow my voice
    through the dark turns and noise of this
    wicked little town.

    The fates are vicious and they’re cruel.
    You learn too late you’ve used two wishes
    like a fool

    and then you’re someone you are not,
    and Junction City ain’t the spot,
    remember Mrs. Lot
    and when she turned around.

    And if you’ve got no other choice
    You know you can follow my voice
    through the dark turns and noise
    of this wicked little town.

    Midnight Radio

    Rain falls hard
    Burns dry
    A dream
    Or a song
    That hits you so hard
    Filling you up
    And suddenly you’re gone

    Breathe Feel Love
    Give Free
    Know your soul
    Like your blood knows the way
    From you heart to your brain
    Knows that you’re whole

    And you’re shining
    Like the brightest star
    A transmission
    On the midnight radio
    And you’re spinning
    Like a 45 Ballerina
    Dancing to your rock and roll

    Here’s to Patti
    And Tina
    And Yoko
    Aretha
    And Nona
    And Nico
    And me
    And all the strange rock and rollers
    You know you’re doing all right
    So hold on to each other
    You gotta hold on tonight

    And you’re shining
    Like the brightest stars
    A transmission
    On the midnight radio
    And you’re spinning
    Your new 45’s
    All the misfits and the losers
    Yeah, you know you’re rock and rollers
    Spinning to your rock and roll
    Lift up your hands…..

  2. Ina Dijstelberge says:

    Het is godgeklaagd.

  3. Me.myself.and.i says:

    Afreageer muziekjehttp://www.youtube.com/watch?v=cQP8MyGY3eY

  4. Joke Mizee says:

    Dank, dat lucht op. Ik ben wel blij dat ik m’n koptelefoon niet op had!

  5. Joke Mizee says:

    Of deze: http://www.youtube.com/watch?v=CjF7OEFkCWQ.
    ‘De muzikale fruitmand"…. 😉

  6. Me.myself.and.i says:

    Ik luister morgen wel, ik heb nu Beethoven’s negende opstaan.

  7. Joke Mizee says:

    "You’re sitting in your comfort you don’t believe I’m real,
    You cannot buy protection from the way that I feel.
    Your progressive hypocrites hand out their trash,
    It was mine in the first place, so I’ll burn it to ash.
    "

  8. Marius van Artaaa says:

    de armen worden armer
    maar dat is de rijken niet genoeg
    hak de armen de vingers af
    en laat ze bedelen voor straf…./ – ; []

  9. Maria Trepp says:

    Kijk je kan het best zelf..
    (Joke wilde dat ik erover blog, maar ik had geen eigen foto’s omdat mijn hond in paniek raakte toen hij al dat politiegeweld zag en vooral toen hij de dikke grijns op het gezicht van toegesnelde VVDér s zag…)

  10. Joke Mizee says:

    @Maria: ik had op de dag zelf (26-2) een debat over het Leidse kunst- en cultuurbeleid, wat we ondanks alles door hebben laten gaan. Het was georganiseerd door Stem Terug, die aan de raadsverkiezingen deelneemt, en heeft tot het resultaat geleid dat de culturele organisaties zich samen sterk gaan maken – niet in de laatste plaats door de val van de Koppenhinksteeg, waar een van de oudste sociaal-culturele vrijplaatsen van ons land gevestigd was. De debatleider, betrokken bij CC Bar & Boos, was die ochtend zelfs gearresteerd bij het verdedigen van z’n toko. ’s Avonds rond een uur of tien kon hij gelukkig alsnog aanschuiven. (Zie uitgebreid verslag op http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2010/02/kleine-cultuurorganisaties-slaan-handen-ineen.)
    En de wethouder van cultuur? Voor hem heeft de vrijplaats geen culturele waarde (zie http://www.leiden.pvda.nl/nieuws/nieuws_item/t/pvda_wil_nieuwe_huisvesting_vrijplaatsorganisaties#r_26899). ‘I rest my case’ …
    Nog een wijze raad aan het adres van ons verheven stadsbestuur:See, if you spit in the sky
    It will fall in your eye
    You see what goes up must come down
    You will die looking up
    if you’re not looking in
    you’ve got to know yourself
    I’m looking at your partners and they would never agree
    I’m looking for your justice and it can not be seen
    I’m checking where you’re coming from
    and where you’re going to
    I’m checking all off what you have done
    to see what you can do
    I’m looking at your lawbooks and they were never read
    I’m looking at your lovesquire
    and they can not be thread
    I’m looking at your empire living on the drears
    You’ve got to know yourself

    (Sinéad O’Connor & Bomb the Bass – Empire (‘Vampire’))

  11. Smokey says:

    Met grote bewondering voor je vechtlust….
    Amazing from where comes the spirit…
    groeten van de niet smokende smoker
    like your avatar:-))

  12. Smokey says:

    Twee off topics:
    1. Bedankt voor dat schitterende Kattenduet van Rossini
    2. Het fenomeen wegbezuinigen van kennis,daar schrok ik wel van…

  13. Joke Mizee says:

    Hoi Smokey, waar is die paffende poes nou weer gebleven? Je avatars zijn nog veranderlijker dan het weer.
    Ooit zei Piet Vroon in Zomergasten: "Nederland is een ‘Killing Fields’ " (naar de gelijknamige oorlogsfilm en n.a.v. de bezuinigingen in het hoger onderwijs). De laatstje jaren wordt in snel tempo de omroep en de kunstsector afgebroken. Bij alles wat de overheid kapot maakt, gaat dit ten koste van mensen, kennis en expertise.
    Bas Heijne beschreef de huidige haat jegens alles wat als elitair gezien wordt (‘linkse hobbies’) op schitterende wijze in zijn column ‘Weg met de voetbal-elite’: http://weblogs.nrc.nl/heijne/2010/03/06/weg-met-de-voetbal-elite/

  14. off-topic says:

    Klik op de naamlink voor mijn nieuwe locatie!
    😉
    (wederom met dank aan PeterV)

  15. Jim Hasenaar says:

    geboeid gelezen

  16. Jan Bouma says:

    Vrijwel exact 1 maand na de laatste reactie lijkt het me niet verkeerd om dus te concluderen dat de piramide van Maslow http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow en de quote van Bertold Brecht "Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral" alles bepalen wat de mens doet of niet.
    Degenen, zoals Bas Heijne, die zich laten horen ter verdediging van ‘de kunst’ ontkomen ook niet aan die waarheid. Zij worden immers uiteindelijk ook betaald, gelijk alle andere uitingen van degenen, voor hetgeen ze verdedigen. En dan maakt het weer niet uit of je echt brood verkoopt of kunstzinnige stenen broden totdat de massa zegt: "Hee! Die stenen broden kan ik niet eten!" Zoiets dus.
    (Bij toeval verzeilde ik hier Joke, door je eens aan te klikken; erg veel blogs produceer je niet moet ik opmerken. Maar ja… die leveren ook niks op dan stenen broden. Bas Heijne wordt wel betaald en idem alle andere "officiële" columnisten waar we achteraan lopen. Alleen echte idealisten werken voor niks dan slechts voor de onbetaalbare erkenning).

  17. Ngezondconstructiefcreatiefliefdevolnieuwjaar says:

    HAPPY
    NEW
    YEAR!!

  18. Helena says:

    ik meld hier even dat je reageerde op een blogbericht van me maar het bericht was nog lang niet klaar dus ik ga het weer verwijderen. Ik was vergeten dat het "in de planning" stond.
    ik had helaas een blogbericht geplaatst (twee keer zelfs, en je had inderdaad gereageerd) maar het was nog niet gereed, dus ik heb het weer verwijderd…het gaat om de arabische wereld en de overbevolking (de mythen). Ik wijzig er soms wat aan en dan verander ik de datum van plaatsing maar dan vergeet ik het dat ik de datum weer moet wijzigen en dan wordt het bericht dus geplaatst terwijl het nog lang niet klaar is…;-)
    ik heb je reactie opgeslagen.

Geef een reactie

