De hel of het vagevuur

fotoHet bericht dat statenlid Zondag (SGP) popmuziek zou willen verbieden is in de sector met luid gejuich ontvangen. Wat een zegen om (weer) illegaal te zijn! Alsof er een zware last van je schouders valt. Wat jammer dat het maar een utopie is …

popmuziek gaarne vandaag nog verbieden!

Concertorganisator The Alternative (club van Willem Venema, resultaat van een schisma bij Mojo) sneert dat de extra inkomsten uit drugs meer dan welkom zouden zijn, maar er zit ook serieuze shit tussen: Niet langer gehinderd door overheidsbemoeienis over o.a. werktijden, ARBO regels, geluidslimieten en veiligheid, kunnen wij evenementen organiseren die beter aansluiten bij de destructieve behoeften van de jeugd”.

Nee, de oprukkende drooglegging is geen prettig vooruitzicht (rookverbod en aanstaande wetgeving omtrent alcohol, en minderjarigen op tijd naar bed sturen in het weekend). En alles goed en wel, maar er is in heel dit land geen openbaar gebouw dat echt van harte voor een gebruiksvergunning van de brandweer in aanmerking komt. De hoogste bereikbare status is die van gedoogd worden. Als ziekenhuis of kazerne kom je niet zo gauw op de schopstoel terecht, maar de rest is in feite vogelvrij. Maar als dat nou nog alles was, wat je van de overheid te verduren krijgt …

dropping like flies

fotoHelaas is het al een tijdje aan de gang dat her en der poppodia de geest geven onder het juk van regeldruk en professionalisering. Althans, dat is één kant van het verhaal. De andere is dat er veel misgaat in de besluitvorming rond bouw en beleid van podia*. De cocktail van Kunst en Politiek pakt regelmatig uit als russische roulette.

En waar deden we het ook alweer allemaal voor? O ja, de Liefde voor Muziek. Wat is dat lang geleden. Meneer Zondag ik smeek u, dien in godsnaam een motie in die ons buiten de wet verklaart!

[* Vorig jaar schreef ik Tempelvrees, naar aanleiding van het VK-artikel Wankele Tempels. Voorzover ik kritiek heb op Leon Zwaans betreft het niet zijn deskundigheid, maar zijn verhalen in de pers over het amateurisme van de muzieksector. Gevalletje van hele ongelukkige casting, want in werkelijkheid stroomt hij over van de anecdotes over stompzinnige ambtenaren en idiote wethouders. Tja, het kwam kennelijk zo uit … De link naar het VPRO-programma over wat er in Almere fout ging is trouwens een aanrader.]

Advertenties

18 Responses to De hel of het vagevuur

  1. Beus says:

    Het lijkt wel een column 🙂
    Aanbevolen.

  2. maria says:

    Goh wat een schitterend beeld.
    Van wie? Nu nog te zien??
    Groeten,
    en mij hoort men op straat op alle dagen spelen, en ik ben ondanks alles ook NIET veroordeeld voor fluit-stalking…
    Misschien omdat ik niet zo veel pop speel, alleen voor Kinneging deed ik ooit "Money, moeny , money"
    toen Pfizer de Burke Stichting niet meer financierde vanwege hun samenwerking met Wilders.Reactie is geredigeerd

  3. Joke Mizee says:

    Ja, is mooi hè. Geen idee hoe of wat.
    Meneer Zondag is duidelijk niet van deze wereld, geschokt als hij was dat men bij een tent als Doornroosje oordopjes draagt. Klassieke muzikanten en technici moeten nl. ook hun gehoor beschermen. Het onderscheid dat hij wil maken is niet zozeer klassiek versus pop, maar ‘nader tot god’ vs. ‘van god los’. Ik zou liever een onderscheid willen maken tussen muziek die de Mammon dient en muziek die dat niet doet – mainstream vs. avantgarde.
    In Leiden zit klassieke (Pieterskerk) en luistermuziek (Stadsgehoorzaal) er warmpjes bij. Klassieke muziek (m.n. opera) wordt veel scheutiger gesubsidieerd – en dus ook nog riant gefaciliteerd. De SGZ krijgt zelfs op dit moment een 2e verliesgevende zaal erbij. Poppodium LVC en de kleine podia met hun voorhoede-muziek (wereldmuziek, jazz, folk, modern gecomponeerd) zitten wat dat betreft al héél lang in het verdomhoekje.
    Er zou een http://eurodusnie.nl/leiden/het-sprookje-van-muziek-in-leiden-2.html voor beide komen, maar de nieuwe wethouder vindt het blijkbaar beter voor het zieleheil van de kleintjes als zij nomadisch blijven en er geen kruisbestuiving plaatsvindt. Dankzij een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van de kosten zal het http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article3416577.ece zelfs moeten inkrimpen. Dat is natuurlijk om hen bescheidenheid bij te brengen.
    Zowel pop als avantgarde hebben vaak een alternatieve achtergrond, zoals een oorsprong in een gekraakt pand. Door er steeds meer eisen en vergunningen tegenaan te gooien zie je inmiddels nauwelijks meer verschil met de commerciële horeca. Naast de fabel van de ‘weapons of mass consumption’ is er die van ‘de noodzaak om te professionaliseren’ – dús een beheersorganisatie, daardoor zwaardere lasten, etc… De hele vicieuze cirkel laten voor wat-ie is door de illegaliteit in te duiken zou een verademing zijn en de creativiteit ten goede komen. Dat dit geheel in lijn met het goddelijke plan is, is nu bij monde van dhr. Zondag geopenbaard.Was sich liebt das neckt sich, Maria.
    Jouw fluitspel onder de blote hemel brengt bij kinderen een betovering teweeg die de heidense herrie van de radio vast niet voor elkaar krijgt. Toch heeft het eerder politiek dan artistiek belang, en past het meer bij een initiatief als vrijplaats Koppenhinksteeg. Mede dankzij diens inbreng in het debat rond de modernisering van de APV is straatmuziek in Leiden (nog) niet aan banden gelegd.
    De vrijplaats heeft zich de afgelopen jaren naar alle eisen gevoegd – het huidige college zoekt zich dan ook rot naar mogelijkheden om toezeggingen ongedaan te maken middels de letter van het bestemmingsplan e.d. Maar niet voor niets zegt het spreekwoord ‘zoekt en gij zult vinden’. Geen moeite dient te worden gespaard, het gaat tenslotte om ons bestwil.

  4. George Knight says:

    Sorry dat ik dit nu pas zie. Beeld is van Donatas Jankauskas en heet Pergale
    http://www.xs4all.nl/~bobp/BeeldenVoorhout2004/24/Donatas%20Jankauskas.html
    Er moet meer verboden worden. Graag vul ik de woorden van Joke aan. Vorig jaar december had ik een email uitwisseling met fractievoorzitter Fred de Wit van de SGP in Gouda. Over het niet tonen van de foto’s van Sooreh Hera in museumgoudA. Hij schreef:
    "Veel draait volgens mij om hoe ver reikt nu de vrijheid van kunstuiting. Degene die deze vrijheid claimt moet zich wel terdege realiseren of het verstandig is deze vrijheid in de Goudse situatie van oplopende spanningen op dat moment ook daadwerkelijk optimaal te benutten. Of daar bij nader inzien alles overwegende van af te zien in het algemeen belang!"
    Per omgaande antwoordde ik alsvolgt:
    "Ik ben blij dat dhr. De Wit erkent dat de vrijheid van expressie geclaimd kan worden. Zoals minister Plasterk stelt:
    "Maar leven in een vrij land betekent tegelijk dat een kunstenaar vrij moet zijn om te maken wat hij of zij wil, ook wanneer anderen dat beledigend ervaren."
    Het is niet de hamvraag hoever de vrijheid van expressie reikt. De minister maakt zonder aarzelingen duidelijk dat daaraan geen wettelijke beperkingen zijn. Die reikt dus zover de grondwet dat ten volle garandeert.
    De vraag is in hoeverre de vrijheid benut moet worden. Dat is altijd aan de direct betrokkenen ter beoordeling. Dat is pragmatiek. Maar dat heeft niets met het principe van de vrijheid van expressie te maken.
    Vraag blijft wat uiteindelijk het algemeen belang is. In hoeverre het beeld van ‘oplopende spanningen’ in Gouda geschapen is door diegenen die er belang bij hebben zo’n beeld van onrust en spanning te laten ontstaan.
    Kunst en kunstinstellingen houden van reuring die de vanzelfsprekendheden van de samenleving ter discussie stelt, maar niet van onrust die de vanzelfsprekendheden van de grondrechten ter discussie stelt. Zo simpel is het."
    Het is simpel.Reactie is geredigeerd

  5. Joke Mizee says:

    Ik weet niet of je de redenering door kunt trekken naar de artiesten. Waar worden ze in dat geval van bevrijd en wat winnen ze ermee?
    De door de staat Oostenrijk verboden verfilming van ‘Das Liebeskonzil’ van Oskar Panizza kan ik nu nog steeds niet bekijken. Daar zou een illegaal filmhuis of dito filmdistributeur voor nodig zijn. (Het verbod is trouwens door het EHvdRvdM bekrachtigd. Zie ook Heilige Verontwaardiging in mijn linklijst.)
    Sooreh Hera is trouwens niet verboden en zolang Hirsch Ballin zijn zin niet krijgt wat art. 137 betreft, zal dat ook niet gebeuren. Haatmail is een vorm van erkenning voor provocerende kunstenaars, dus ik kan haar alleen maar feliciteren met haar feilloos zakelijk instinct.
    De organisaties voor de toonkunsten zijn door fysieke omstandigheden zoals de regelgeving en de financiële druk op de exploitatie steeds meer in de richting van de horeca geduwd, een vorm van professionalisering die niets meer met de core business te maken heeft en spanning geeft met de artistieke doelstelling. Er ontstaat tegendruk vanuit de horeca en haar doorgefokte pitbull BEM. Via wetgeving als de ‘alcoholbrief’ (die op dit moment in beleid omgezet wordt) krijgt KHN/BEM steeds meer grip op de sector, die daardoor nog verder muteren moet. Een vereniging die daardoor haar rechtsvorm moet wijzigen is daar nog maar het onschuldigste voorbeeld van. (Zie ook Tempelvrees.)
    Een bestemming als ‘maatschappelijke doeleinden’ staat nog wel op de plankaarten, maar men is vergeten wat het in zou kunnen houden. Zie bv. dit recente http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/duinenbollen/article3471265.ece/Warmonds_Kunstcaf%C3%A9_kan_niet_zelf_de_huur_bepalen over een Kunstcafé in Warmond. De desbetreffende wethouder vindt het redelijk een marktconforme huur op te leggen. Ik heb echter nog nooit gehoord van een gemeente die een kroeg exploiteert. Hij is er al bij voorbaat benauwd voor de volle laag te krijgen van de BEM dat-ie de drank&horecawet niet handhaaft.
    Bij vrijplaats Koppenhinksteeg moeten bezoekers sinds kort openlijk bekennen of ze zijn afgekomen op de activiteit of gewoon om een biertje te drinken. Dat laatste is nl. niet de bedoeling als er geen horecabestemming is. Dat is toch flauwekul als je aan de andere kant de huur moet opbrengen? Ik zou gewoon een blik op de jaarcijfers werpen en verder niet.Reactie is geredigeerd

  6. George Knight says:

    @Joke
    "Haatmail is een vorm van erkenning voor provocerende kunstenaars, dus ik kan haar alleen maar feliciteren met haar feilloos zakelijk instinct."
    Nee, godzijdank zijn de foto’s van Hera niet verboden. Evenmin als de popmuziek. Dat is niet meer dan profilering van de SGP. Een partij die programmatisch opkomt voor een theocratie.
    Toenmalig staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft geprobeerd wat zakelijkheid in de kunstensector te introduceren. Je sluit hier bij aan in je citaat. Wellicht ironisch bedoeld, wellicht lovend of kritisch.
    Feit blijft dat in Nederland kunstenaars in hun vrijheid van expressie beknot worden. Door conservatief religieuze krachten die niets met vrijzinnigheid te maken willen hebben. Feit is dat vijanden van hun vijand deze beknotting goedpraten. Of op zijn minst terugbrengen tot aspecten als ‘zakelijkheid’, ‘aandacht trekken’, ‘provocatie’ of ‘narcisme’. Dat vind ik teleurstellend. Die redenering schaadt uiteindelijk de rechtsstaat.
    Kunstenaars hoeven binnen de kunstensector niet ondergeschikt te zijn aan de voorwaardenscheppers. Kunstenaars moeten voor zichzelf opkomen. Kunstenaars mogen zich uitspreken als ze binnen de wet blijven. Kunstenaars mogen kwetsen en provoceren. Graag zelfs.
    Verder ben ik het zeer met je eens.Reactie is geredigeerd

  7. Joke Mizee says:

    Een kunstenaar die een stevige toer gaat bouwen moet wel beseffen dat het reacties oproept. Haatmail is zeer algemeen – als je daar al niet tegen kan… En je zal de mensen de kost moeten geven, die wel ‘s klappen hebben gekregen vanwege hun mening! Meer dan pogingen tot intimidatie zijn het maar hoogst zelden en een paar jaar geleden blies men dit soort zaken ook nooit zo op.
    Dus ik meen het serieus dat mevrouw Hera hier garen bij spint. Voor een verbod hoeft ze niet bang te zijn en een boycot komt je naamsbekendheid zeer ten goede. Zonder de weigering van de Goudse museumdirecteur zouden we immers nog nooit van haar gehoord hebben. Controversiële kunst wordt nu eenmaal geacht controverse op te leveren. Ze melkt het een beetje teveel uit naar mijn smaak, maar ‘aandachttrekkerij’ is niet het eerste wat uit mijn mond komt. Het is vooral dat ik bij haar geen benadeling zie.
    Het verbod op de verfilming van het stuk van Panizza is een veel ernstiger zaak, gezien het feit dat het Europese Hof deze regelrechte censuur nog bekrachtigt ook. Daar zouden kunstenaars dan ook in de eerste plaats aandacht voor moeten vragen, i.p.v. voor collega’s met veel geschreeuw en weinig wol.
    "Feit is dat vijanden van hun vijand deze beknotting goedpraten."
    Het klopt dat ik SH zie als iemand die meelift ipv tegen de stroom in te roeien. Ik zou anders tegen haar aan hebben gekeken als ze bv. het vluchtelingenbeleid had aangeklaagd. Zo overkwam een bep. dichteres die tegen Verdonk ageerde achtereenvolgens een bijna-aanklacht vanwege een gedicht (no big deal want losse flodder), een flauw stukje over aandachttrekkerij (wat ik idd. schadelijk vond en wel omdat ik geweld vdkv nieuwrechts reëel acht) en een preventieve arrestatie door onze burgemeester (een zeer kwalijke ontwikkeling!).
    Waar reageer ik op Rick van der Ploeg?
    Ik meen het nl. ook serieus dat het gesol met sadistische regelgeving en opgedrongen marktwerking dolgedraaid is, enkel negatief en slachtoffers eist. En er is maar één manier om vrij en onafhankelijk te zijn – ik bewaar nog goede herinneringen aan de tijd waarin initiatieven niets in de weg werd gelegd zolang ze geen overlast gaven. Laten ze de natuur maar op gaan leggen onder de 35 dB te blijven (dat is het geluid van vallend blad).
    Beide tendenzen getuigen van een ziekelijke preoccupatie met veiligheid en controle in een door angst (i.t.t. werkelijke gevaren) gedreven samenleving. Natuurlijk is vrijheid weer het kind van de rekening.Reactie is geredigeerd

  8. George Knight says:

    @Joke
    Ik ben zeer verbaasd over je negativisme jegens Sooreh Hera. Waarom? Wat heeft ze jou persoonlijk aangedaan? Waarom kun je een kunstenaar de ruimte niet geven? Waarom stoort ze je zo? Omdat ze voor zichzelf opkomt?
    Over welke weigering van Ranti Tjan je spreekt is me een raadsel. Waar heb je het over?

  9. Joke Mizee says:

    Nee sorry, het was juist niet het Goudse museum dat haar foto’s afwees (maar het Haagse geloof ik).
    Nogmaals: Sooreh Hera wordt geen strobreed in de weg gelegd en dat zou ik ook niet willen. Voor elk museum dat haar werk weigert dienen 10 nieuwe zich aan.
    Er zitten zeer veel aspecten aan, vandaar dat ik me afvraag waarom ik in een vergelijkbaar geval destijds wèl op de bres ben gesprongen. Natuurlijk speelt de politieke stellingname mee en ben ik niet objectief. Wellicht is de rest alleen rationalisatie. Maar ik vind haar toon net wat te huilerig, net als bij Jami en bij het cabaretjeetje Ewout Jansen. Alsof ze uit een ei komen, je hoeft maar boe te roepen en ze schreeuwen moord en brand. Ik denk niet dat er serieuze bedreigingen bij zitten (wat tot nu toe ook wel blijkt) – hun statements en hun persoon zijn dat niet waard.
    Last but not least: Hera laat 2 taboes door elkaar lopen, dat op het afbeelden van Mohammed en dat op homosexualiteit, en dat stoort me. De maker van een boek met spotprenten over Jezus – een Oostenrijker dacht ik, maar iig veroordeeld wegens godslastering door Griekenland – zei dat hij nooit spotprenten over de profeet van de islam zou maken. Vanwege de portée mist de grap zijn doel. Al ben ik het er wel mee eens dat dat taboe opgerekt moet (kunnen) worden, momenteel ligt het dichter bij beledigen* dan bij kwetsen en daar moet men de consequenties van aanvaarden. Het is een vrije keuze dat te doen, een standbeeld moet men niet verwachten.
    * Zoals ik ook in Heilige Verontwaardiging (z. linklijst) verschillende botsingen tussen de vrijheid van meningsuiting en die van godsdienst met elkaar vergelijk. Dient het het debat of slechts het effect, dat is de hamvraag. Waar ik nog steeds mee zit is of voor gelovige moslims Submission werkelijk erger was dan van Gogh’s geitenneuker-gemeier. Ik denk wel dat het veel verschil zou hebben gemaakt als die film door iemand anders gemaakt was.

  10. George Knight says:

    @Joke
    "Voor elk museum dat haar werk weigert dienen 10 nieuwe zich aan."
    Noem me graag enkele musea die zich aandienen. Behalve museumgoudA ken ik er geen. Waar baseer je je opmerking op? Besef je wel ten volle dat elk museum dat zich aandient onder druk gezet wordt door bedreigingen van de islam-lobby? Zodat de plaatselijke politiek en de betreffende kunstinstelling onder sterke druk komen te staan. En het personeel van de instelling zich persoonlijk bedreigd voelt? Waarom dacht je dat de Nederlandse museumdirecteuren zo terughoudend zijn? Dat is de realiteit van Nederland anno 2008. Niet het beeld dat jij schetst.
    "Ik denk niet dat er serieuze bedreigingen bij zitten (wat tot nu toe ook wel blijkt) – hun statements en hun persoon zijn dat niet waard."
    Hoe blijkt dat dan, volgens jou? Lees je de politie-analyses en de rapporten van de Nationale Veiligheidsdienst? Dat denk je dus verkeerd. Dat is jouw persoonlijke invullen van een situatie waar je verre van staat. Godzijdank, zou ik bijna zeggen. Moet iemand eerst een mes in zijn buik hebben voordat je de bedreigingen gelooft? En wat zeg je dan? Achteraf? De praktijk is heus minder poetisch. Geloof me.
    Het kan zijn dat je je gekwetst voelt door een kunstenaar. Dat is je goed recht. Maar ik begrijp niet waarom je dan de feiten moet verdraaien. Hoe vrijzinnig wil jij zijn?

  11. Joke Mizee says:

    O.k., dat was misschien wat overdreven. In elk geval 1 museum t.o. dat ene andere – en van de anonimiteit naar landelijke bekendheid. Mocht dat alleen maar averechts uitpakken, dan is dat misschien niet wat ze wilde. De keuze is tussen een glansrijke carrière en enfant terrible in de marge, incl. al z’n consequenties. Wie dus meteen gaat piepen bij alleen maar de schijn van datgene wat zoveel anderen zwijgend incasseren, is òf niet uit het juiste hout gesneden, òf het is een valse profeet. Dat gevoel heb ik niet alleen bij Hera, maar ook bij Jami en Ewout J – en temeer omdat ze niet overlopen van het talent.
    Het is eveneens overdreven om van een islamlobby te spreken. Dat zijn gewoon dezelfde loslopende trollen die de opinie proberen te bespelen middels ingezonden brieven in de krant e.d. en die je al generaties lang in alle soorten en maten hebt. Rudy Kousbroek constateerde al in ’69 dat ze zelf vaak niet eens gelovig zijn maar wel over sacrale zaken uit hun vel springen. (Over dat fenomeen heb ik al eerder geschreven bij http://www.volkskrantblog.nl/bericht/184894* en in het LD.)
    De AIVD is van mening dat de dreiging voor Hera overeenkomt met die van 99,9% van alle haatmail. Ze beschermen haar niet en er gebeurt ook niets (ff afkloppen!). Gevolg: ze doet zelf maar weer een schepje er bovenop in de Volkskrant. Het heeft allemaal een hoog ‘the boy who cried wolf’-gehalte.
    Ergo: bepaalde figuren sturen erop aan heftige reacties te krijgen, die ze dan ook heel obligaat ontvangen, maar het is gewoon gebakken lucht, een zelfbedacht spook.
    Dit soort mensen staan aan de verkeerde kant van het prikkelend brengen van reële controverses. Wie ingrediënten als ‘Mohammed was een pedofiel’ broodnodig heeft om vervolgens een showtje rondom zichzelf te bouwen, die gaat het niet werkelijk om de positie van homo’s of afvallige moslims.
    (* Een samenvatting van Kousbroeks pointe vind je hier:
    "Mijn ‘geestelijk leider’ schreef n.a.v. de reacties in ’69 dat het hem opvalt dat de meeste ingezonden brieven verschijnen in wereldlijke kranten die zich tot de middenstand richten en een solide reputatie van conformisme hebben, dat ze niet afkomstig zijn van kerkelijke of als speciaal religieus bekend staande persoonlijkheden en dat men vooral in het geweer lijkt te komen wanneer het de uiterlijke vormen van de religie betreft (ipv de begripsinhoud). Hij constateert dat ‘een niet-gelovige in onze samenleving wordt aangezien voor een soort gelovige die alleen maar niet in God gelooft’ en dat de meeste niet-gelovigen ‘het gedrag hebben van iemand die vindt dat hij al heel dankbaar mag zijn dat zijn houding getolereerd wordt, en die erop beducht is zo weinig mogelijk ‘aanstoot’ te geven.’ Er is kortom sprake van een unilateraal respect. Niet-gelovigen komen enkel in het geweer wanneer ze worden beperkt in hun vrijheid om iets te zien, te zeggen of te doen – maar vrijheid is profaan. Veel erger lijkt het te zijn wanneer het sacrale, de maatschappelijke orde, wordt aangevochten, oftewel: ‘legislatie, rechtsspraak, geïnstitutionaliseerde relaties, de verhouding tussen individu en gemeenschap, tussen ouders en kinderen, de familie, relaties van gezag en autoriteit, en last but not least de sexuele mores’.")

  12. George Knight says:

    @Joke
    We begrijpen elkaar niet. Of Hera wel of niet overloopt van talent is niet de hoofdzaak. Het gaat om haar vrijheid van expressie waarvan zij en anderen vinden dat die in de praktijk beknot wordt. Of je nou vrijzinnig bent of multiculti, dat zou niet je opinie in deze moeten sturen.
    Zij heeft net als iedere andere Nederlander het recht om zielig, stoer of zelfingenomen te doen. Wat ze zelf verkiest. Wij zijn niet verplicht het te lezen of te waarderen. Maar zij mag het zeggen. Het is onheus om daar nodeloos neerbuigend over te doen. Zoals jij doet. Dat raakt aan karaktermoord door de herhaling en de gebetenheid.
    Als de opponent voortaan gaat bepalen wat de aard en de vorm van een provocatie mogen zijn, dan kunnen we het maatschappelijk debat maar beter gelijk helemaal afschaffen. Een merkwaardige manier van denken waarvan ik me afvraag waar-ie vandaan komt.
    Ruimdenkendheid bestaat er natuurlijk uit dat je juist je tegenstander de ruimte gunt. Dat is moeilijk, maar als het je lukt, dan wint het debat aan diepte en openheid. Dat gaat verder dan verontwaardiging en correct denken. Maar ik geef toe dat je dan op een punt kunt komen dat je je zekerheden verliest. Dat is spannend en durft niet iedereen aan.
    Trouwens, op de Haagse academie werd Hera hoog gewaardeerd. Dat deed Wim van Krimpen ook, voordat-ie haar werk blijkbaar echt begreep. Hoe onbenullig en impulsief een museumdirecteur kan opereren. Daarom vind ik het om meerdere reden onterecht en onjuist als je zegt dat Hera niet overloopt van talent.
    Ok, je hebt het recht om dat te zeggen. Dan heb ik het recht om te zeggen dat jij geen talent heb voor het schrijven van een evenwichtig en behoorlijk uitgebalanceerd weblog. Ik denk na of ik dat echt wil zeggen. Hoe bont vind ik nou eigenlijk dat je het maakt?
    Over veiligheid, bedreigingen en personen vanuit de islam-hoek die pressie zetten, zullen we het waarschijnlijk ook niet eens worden. Ik doelde uiteraard niet op brieven en politieke druk -wat ik een prima volwassen middel vind- maar op bedreigingen met geweld. Die het debat juist onmogelijk maken. Ik noemde uitdrukkelijk de bedreigingen. Misschien was het woord islamlobby onhandig gekozen en zette dat je op het verkeerde been. Indien zo, sorry. Dat alles heeft niets met Kousbroek te maken.
    Het is opmerkelijk dat je het voor de AIVD opneemt. Die dienst kan in het maatschappelijke debat wel wat medestanders gebruiken. Het doet me denken aan die AIVD die de moordenaar van Theo van Gogh liet lopen. De AIVD timmert tegenwoordig publicitair aan de weg. Het zal wel nodig zijn. Ga naar Stroom Den Haag en zie het prachtige werk van Jill Magid. Over de AIVD.Reactie is geredigeerd

  13. Joke Mizee says:

    Nee, hier komen we beslist niet uit. Twee dingen nog:
    Karaktermoord is wel een erg groot woord. Ik ontkom er niet aan negatieve dingen over haar persoon te zeggen als ik duidelijk wil maken waarom ik de ophef als een losse flodder zie. Zij zelf maakt de kunstenaar belangrijker dan de kunst. (Talent heeft er idd. niks mee te maken maar zou nog van een roeping kunnen getuigen.) Nogmaals, ik zou haar niks in de weg leggen en als ze nou echt benadeeld zou worden dan zou het wat anders zijn.
    En haatmail is echt heel, héél algemeen – geloof me! En heeft nou eenmaal als kenmerk dat de dood en/of ernstig lijden erbij gehaald moeten worden, maar 99% van de mensen houdt dat stil. Hier geldt dat blaffende honden doorgaans niet bijten, dus haalt men iha de schouders erover op. Zonder de moord op van Gogh hadden we hier heel anders tegenaan gekeken. (Ook in de sixties ging het er dus minstens zo heftig aan toe. We hebben er sindsdien 1 sacraal item bijgekregen: de vrijheid van meningsuiting. Kweet niet of dat nou zo’n zegen is.)

  14. George Knight says:

    @Joke
    De meeste bedreigingen in dit dossier komen niet in de publiciteit.
    Je kunt lacherig doen over de vrijheid van meningsuiting, maar ik ben blij dat ik in Nederland woon en niet in Rusland. Of in het Nederland van nu en niet van 50 jaar terug. Hopelijk behouden we deze vrijheid. We moeten er voor vechten, elke dag weer. Voordat er een mijnheer Zondag of El Sondey komt om het ons af te nemen.

  15. jan bouma says:

    Hofland: (I.v.m. TV-programma "Zo is het toevallig ook nog ‘ns ’n keer"; Vara-TV jaren ’60/70)
    "..Mien! Kom gauw kijken! Zo dadelijk wordt er weer gekwetst!"

  16. Jasper says:

    Haha, wat een briljante reactie van the Alternative. Ik pleit overigens voor een verbod op de SGP, op staatsrechtelijke gronden. Dat ze aan de vrijheid van meningsuiting (even geëxtrapoleerd naar de muziek) willen tornen is een reden te meer.

  17. Joke Mizee says:

    Overigens: Rouvoet, ter Horst en Klink hebben een pamflet geproduceerd dat bekend staat als de Alcoholbrief. In het najaar zal dit in beleid omgezet worden. Het geeft m.n. Koninklijke Horeca / de BEM weer een middel om verenigingen en stichtingen te bestrijden. Die zouden nl. minder goed aan te spreken zijn op hun verantwoordelijkheid.
    (BEM staat voor Bureau Eerlijke Mededinging. Men denkt dat zij een mededingingsautoriteit zijn, maar het is een belangenorganisatie van KHN.)Reactie is geredigeerd

  18. Ant1 Christ says:

    Wie denkt godverdomme christelijk nederland wel dat ze is? Het is van de zotte dat ik als man zijnde mij bijna moet schamen voor het feit dat bijna elke 16 jarige dame eruit ziet om eens lekker genomen te worden. Man is nu eenmaal man. Of dat ik een prijs voor een biertje moet betalen in de horeca die 10 keer zo hoog is omdat het een luxe artikel is. Vrijheid van menig was het toch? Ik ben van mening dat het gevoel dat ik heb na een lijntje coke heerlijk is. En met mij vele anderen. Lat me g.v.d. rustig en lijntje coke kunnen kopen bij een ieder die slim genoeg is om dat lucratieve middeltje te verkopen.
    De gelovige wijze, voor zover die sukkels wijs kan noemen, beginnen erachter te komen welke boodschap wij kunstenaar verstoppen in onze kunsten endaar zijn ze behoorlijk bang voor aan het worden. En terecht. Opgezoute met al die bemoeizucht. Ik heb er toch niet om gevraagd om uit de kut van mijn moeder te kruipen in een wereld die alles behalve eerlijk is? Laat mij lekker doen waar ik zelf zin in heb. Laat mij genieten van mijn leven zoals ik dat graag wil.
    Het is gewoon te gek voor worden dat een ander voor mij kan bepalen wat ik wel of niet doe. En dan moet je nog belasting betalen ook. En werken tot je zo oud bent dat je na je pensioen geen fut meer heb om te genieten van je vrije tijd. Zelf zet ik alles op alles om alles wat maar met religie te maken heeft op de feiten te drukken. Vroeg of laat zal er geen ruk meer over zijn van geloof in onrealistische waarheden zoals de joyden, gristeners, moplims een weet ik wat voor maffe religieuze onrustzaaiers maar verkondigen.
    En wat de politiek betrefd…
    die moet zich maar eens bezighouden met echte ongezonde dingen, zoals leningen, casino’s, autoos die harder kunnen gaan dan de maximum snelheid, bangmakerij door de medische wetenschap, waarheidsverdraaiende reclame, onzinnige informatie op scholen en ingewikkelde belastingstelsels. En last but surely not least… de fucked-up wapenindustrie.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: